Waarom is Seepje begonnen met het meten van…

Impact! Dat woord heb je als Seepje Fan vast al wel eens voorbij zien komen. Op onze verpakkingen, onze site of social media. Want daar is het ons uiteindelijk allemaal om te doen: positieve impact is onze graadmeter voor succes. Verbeteringen in de werk- en leefomstandigheden van onze schillenhelden in Nepal bijvoorbeeld, of de dagbesteding van de kanjers bij onze sociale werkplaats Siza. Om nog maar te zwijgen over ‘t milieu… In deze blog willen we jou een kijkje geven in hoe wij onze impact tot nu toe meten en hoe dit nóg beter kan. Laten we bij ’t begin beginnen: Wat is impact?

Leestijd: 5 minuten

Elke organisatie heeft impact, groot of klein, ongeacht de motivatie van het bedrijf. Deze impact kan bewust of onbewust zijn, positief of negatief en kan betrekking hebben op economische, sociale of milieu-gerelateerde effecten. Tot zover Seepjepedia… Wat houdt dit nou eigenlijk in? Wij zien de impact van Seepje als alle veranderingen die ontstaan doordat Seepje bestaat. Voorbeeldje: misschien dat jij sinds je Seepje gebruikt veel bewuster omgaat met al je wasbeurten, en daardoor vaker op lagere temperaturen wast? Dit is niet onze bedoelde impact, maar zou een onbedoeld (en positief) gevolg kunnen zijn van ons bestaan.

Graadmeter voor succes

Seepje is opgericht met een missie: een schonere én mooiere wereld. Dat doen we door te wassen en te poetsen op basis van de beste ingrediënten uit de natuur. Daarbij creëren we actief positieve impact op alle betrokkenen. De effecten van onze keuzes zijn soms heel logisch, en soms ook wat minder. Alles wat we doen heeft effect op de omgeving en mensen die ermee in aanraking komen. Vanaf het moment dat de superschillen aan de rand van de Himalaya worden geoogst, totdat ‘t natuurlijke zeep van z’n oude dag geniet in het afvalwater dat uit onze wasmachine stroomt.

Aangezien positieve impact ons drijft, is het toch logisch dat we die effecten willen meten? Naast dat het ons een beeld geeft over hoe wij onze impact kunnen maximaliseren, willen we ze heel graag met je delen. En op basis van de volgende grafiek wil jij dat ook….

Het is van belang op ‘n rijtje te zetten wat wij als was- en poetsfanaten precies voor verandering teweeg willen brengen en op welke manier wij hier invulling aan willen geven. Vanuit daar kan het meten beginnen! Die beoogde impact en de weg daarnaartoe heet ook wel de ‘Theory of Change’. Hoe onze middelen leiden tot impact, zeg maar.

We vinden het wel even belangrijk om te benadrukken… het is onze eerste poging! En daarom (net als je eerste wasje), niet perfect. We evalueren dit model continu, aangezien we onze impactmeting erop baseren, maar het  is niet waterdicht… De ‘Theory of Change’ gaat namelijk alleen over de impact die je als organisatie nastreeft, niet over onbedoelde impact, ongeacht of die positief of negatief is. Je zou jezelf bijvoorbeeld kunnen afvragen of lokale bewoners nog wel genoeg schillen kunnen vinden voor eigen gebruik, nu Seepje deze gebruikt voor haar producten. Gelukkig is dit niet het geval; in het westen van Nepal is de Sapundus mukorissi boom in overvloed te vinden. Het in kaart brengen van dit soort neveneffecten is best een lastige opgave, maar bij Seepje zijn wij wel in voor een uitdaging!

Waar zijn we nu?

In 2016 hebben we met behulp van online bronnen en bijvoorbeeld de impact meters van Avance, onze eerste stappen gezet. We hebben ons daarbij voornamelijk op de direct effecten van Seepje geconcentreerd, zoals hoeveel Seepjes er over de toonbank zijn gegaan, hoeveel schillen we hebben ingekocht, hoeveel bomen we hebben gebruikt voor de oogst, hoeveel schillenhelden er werken voor Seepje, en ga zo maar door. Enkel en alleen kijken naar de ‘opbrengst’ van onze activiteiten, is niet genoeg. Onze totale impact omvat ook mogelijke neveneffecten. Hierover een steeds beter beeld krijgen, dat heeft bij Seepje prioriteit.

Het opper-doel: impact managen

Als je de stap hebt gezet van opbrengst naar impact, door neveneffecten zo goed mogelijk in beeld te brengen, ben je als organisatie in staat om ook impact te ‘managen’. Dit houdt in dat je alle besluiten binnen je organisatie kan sturen op impact maximalisatie omdat je de effecten ervan goed kunt meten of inschatten. Dat is voor ons het uiteindelijke doel! Op dit moment houden we bij al onze beslissingen al rekening met de impact daarvan. Dit is vaak op basis van intuïtie omdat we de impact nog niet altijd kunnen meten. Dat leidt tot discussies en is soms uitdagend…  Ook niet onbelangrijk is dat er nog veel meer perspectieven op impact zijn, die we nog niet hebben uitgediept. Werk aan de winkel, dus!

Seepje’s eerste stappen

Afgelopen jaar hebben we op de sociale werkplaats en in Nepal de eerste stappen gezet naar impact managen. Er zijn verkennende interviews afgenomen om zo de effecten van het werk van Seepje te peilen. Om ontwikkelingen te ontdekken gaan we dit periodiek doen. Via deze interviews brengen we neveneffecten van ons bestaan in kaart en daarmee onze netto impact. Laat dat impact managen maar komen! Sinds kort hebben we zelfs een impact dashboard in ons Washok, zo blijft iedereen bij team Seepje gefocust…

 

Een brief van Seepje

Nieuwe producten, acties en wastips: Melanie houdt je maandelijks op de hoogte!

[mc4wp_form id=”12110″]

Schrijf je net als 16.000 Seepje fans in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! Doe je mee?

Ja! Misschien later

Schrijf je net als 18.000 fans in op de Seepje brief en ontvang een handzeepje bij je bestelling. Doe je mee?

[mc4wp_form id=”12110″]

Misschien later